Profesjonalna obsługa klienta – jaka powinna być?

Zapewnienie rynkowego sukcesu firmie wbrew temu jak zwykło się sądzić zależy przede wszystkim od zaproponowania za produkt lub usługę niższej niż konkurencja ceny. Obecnie trend ten traci jednak na znaczeniu. Klienci są coraz bardziej wymagający i przekonanie ich do zakupu właśnie naszych wyrobów jedynie ceną nie niesie za sobą tak dobrych efektów jak jeszcze kilkanaście lat temu. Klient potrzebuje nie tylko produktu w atrakcyjnej cenie. Potrzebuje znacznie więcej – obsługi klienta na wysokim poziomie. Czym  jest w dzisiejszych realiach biznesowych profesjonalna obsługa klienta? 

Profesjonalna obsługa klienta – ale jak?

Prowadząc biznes z pewnością nie raz zastanawiałeś się nad tym w jaki sposób możesz poprawić swoją sprzedaż. To przecież główne zadanie każdej firmy – również i Twojej. Czy zwróciłeś uwagę na to, że obecnie na rynku konkuruje się nie tylko ceną? Zawsze przecież ktoś zaproponuje niższą. I nie koniecznie będziesz to Ty. Co więc możesz zrobić? Postaw na jakość obsługi. Profesjonalna obsługa klienta da Twojej firmie zdecydowanie więcej korzyści niż mógłbyś sobie wyobrazić. Warto zainwestować w nią swój czas i pieniądze. A efekty przejdą Twoje oczekiwania. Jak wiesz, najważniejszy jest klient. Musisz więc zapewnić mu wszystko czego potrzebuje. I to nie tylko w momencie kiedy dokonał zakupu Twojej usługi czy produktu. Traktuj swojego odbiorcę z należytym mu szacunkiem nawet w trakcie pierwszej rozmowy kiedy dzwoni do Twojej firmy zapytać o ofertę (nie musi od razu kupić). Analogicznie jak to Ty wychodzisz z rozmową do klienta. W trakcie rozmowy bądź pozytywnie nastawiony do klienta, uśmiechnięty. Wbrew temu, co sądzisz, że klient cię nie widzi mylisz się. Twoje złe nastawienie zostanie od razu przez klienta wyczute. I jesteś na straconej pozycji. Po co odbiorca ma kupić coś od ciebie jeżeli sam nie wierzysz w swoje słowa? W rozmowie bądź pewny siebie ale uprzejmy. Pozwoli to na zbudowanie tak cennego w biznesie zaufania na linii sprzedawca – klient.

Obsługa klienta i rozpoznanie potrzeb

Kwestia rozpoznania potrzeb klienta jest chyba najważniejszą w sprzedaży. Wiedząc czego oczekuje klient jesteśmy w stanie jeszcze lepiej odpowiedzieć na jego potrzeby. Zadaniem osoby pracującej w obsłudze klienta jest więc ich rozpoznanie a następnie przejście do ich zaspokojenia. Wyróżniamy trzy główne typy potrzeb:

  • Minimalne,
  • Optymalne,
  • Wykraczające poza oczekiwania klienta.

Wiedząc już z jakimi potrzebami klienta możemy mieć do czynienia możemy przejść do kolejnej kwestii  – ich zaspokajania. Potrzeby minimalne – to potrzeby które obsługa klienta musi bezwzględnie zrealizować. Są one bowiem dla klienta najważniejsze i nimi w pierwszej kolejności winien zając się konsultant pracujący w call center a dopiero potem (jeżeli wystąpią) potrzebami optymalnymi i poza zakresem naszych obowiązków. Potrzeby optymalne natomiast są potrzebami które telemarketer powinien spełnić w miarę swoich możliwości. Nie jest to zbyt trudne jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt realizacji celu przez klienta. Zaspokojeniem potrzeby optymalnej może być na przykład fachowa i profesjonalna obsługa posprzedażowa. Klient zyska wówczas świadomość, że firma z którą współpracuje traktuje go wyjątkowo. Trzeci rodzaj to potrzeby wykraczające poza oczekiwania klienta. Należą tutaj przede wszystkim wszystkie te, które wykraczają poza zakres obowiązków pracownika call center. Na ich zaspokojeniu warto się jednak skupić. Zwłaszcza jeżeli dotyczą kluczowych klientów. Klient na pewno to doceni i poczuje się wyjątkowy a przecież to najlepszy sposób na długofalową współpracę.

A jak według Was powinna wyglądać profesjonalna obsługa klienta?

 

 

Może Cię zainteresuje…

Jak zdobyć uwagę klienta?

Rozmowy handlowe a telemarketing

 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *