Marketing telefoniczny – czy zawsze wystarczy?

Sprzedaż produktów lub usług odbywa się poprzez wiele różnych kanałów. Dotychczas najpopularniejszy z nich – sprzedaż tradycyjna powoli odchodzi do lamusa. Zastępuje ją coraz bardziej skutecznie marketing telefoniczny. Czy jednak sprzedaż przez telefon będzie w stanie całkowicie wyprzeć w przyszłości tradycyjny model sprzedaży?

Sprzedaż telefoniczna a tradycyjna

Zdania na temat całkowitego zaniku sprzedaży w modelu tradycyjnym są podzielone – marketing telefoniczny dla wielu wydaje się jedynym słusznym rozwiązaniem choć oczywiście nie dla wszystkich. Pozwala on na bardzo dużą oszczędność na kosztach prowadzenia akcji sprzedażowych. Odbywa się bowiem za pomocą kanałów zdalnych – sprzedawca kontaktuje się z klientem przez telefon, e-mail czy zdobywający coraz większą popularność chat umieszczony na stronie internetowej. Przy wykorzystaniu kanałów zdalnych nie ma bowiem konieczności każdorazowego udawania się do umówionego wcześniej klienta. Wszystkie czynności związane ze sprzedażą (w tym przede wszystkim z jej sfinalizowaniem) odbywają się w czasie jednej rozmowy telefonicznej. W trakcie jej trwania, pracownik call center dysponuje całym wachlarzem narzędzi do skutecznego jej przeprowadzenia. Zapewnia to odpowiednio rozbudowany system do zarządzania relacjami z klientem – system CRM. Są jednak i tacy, którzy uważają, że nic nie jest w stanie zastąpić osobistego kontaktu z klientem.

Sprzedaż przez telefon a tradycyjna – różnice

Zwłaszcza jeżeli oferta dotyczy produktu wymagającego zaprezentowania go nabywcy i bardzo skomplikowanego od strony technicznej. Niewielu klientów preferuje również uczestnictwo w wideoprezentacjach oferty uważając po prostu, że to najzwyczajniejsza strata czasu – zdecydują się jedynie na ofertę którą będą mogli przeanalizować pod względem praktycznym w chwili jej zaprezentowania. Zarówno więc marketing telefoniczny jak i tradycyjny ma swoje mocne jak i słabe strony. Dlatego też zanim przystąpi się do działań sprzedażowych, firma musi przeanalizować bardzo dokładnie to,  który z wyżej przedstawionych kanałów sprzedaży lepiej sprawdzi się w jej sytuacji – być może jedynie połączenie ich w całość da firmie wymierną korzyść w postaci nowego klienta. Przeprowadzenie natomiast samej prezentacji produktu lub działania usługi na niewiele się zda jeżeli klient będzie oczekiwał czegoś więcej aniżeli tylko suchego schematu. Umiejętne pokierowanie rozmową telefoniczną będzie więc kluczem do trafienia w gust klienta (pobieżnego zaprezentowania korzyści dla zachęty poznania szczegółów) a tym samym umożliwi późniejsze „bezbolesne” przejście do finalizacji transakcji choćby właśnie przez bezpośrednią sprzedaż u klienta.

A Wy jak sądzicie – da się połączyć marketing telefoniczny i tradycyjną sprzedaż? Zapraszamy do dyskusji 🙂

 

 

Może Cię zainteresować…

Jak zdobyć dane klienta do kampanii telemarketingowej?

Korzyści z wirtualnego asystenta

 

 

 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *